Unika hemsidor med gemensamma drag

Med rubriken vill vi ha sagt att även om alla hemsidor ser olika ut finns även gemensamma drag. Till exempel var menyn är placerad och hur den är uppbyggd. Om det är en webbshop förväntar sig besökaren en viss typ av igenkänning från andra webbshoppar för att enkelt kunna handla. Här nedan har vi listat några typer av hemsidor som tillhör de vanligare.

 

Landningssida

I takt med att allt fler surfar genom mobiler och surfplattor anpassas hemsidans navigering efter detta. Istället för att dela upp hemsidan i olika undersidor, kan man med en Landningssida välja att ha en enda lång sida med olika sektioner istället. För en mobilsurfare som använder fingret att scrolla är detta betydligt smidigare då man slipper gå in under olika undersidor för att hitta olika information. På detta sättet finns i stort sett all information på startsidan och med en meny högst upp som automatiskt följer med när man scrollar neråt.

 

Profil- och infosida

majadesignEn profilsida är en hemsida med fokus på information om ett företag. Oftast består en profilsida av ett antal enklare undersidor med texter och bilder. Oftast ändras inte texterna så ofta utan är genomarbetade från början och inte tidsberoende. Detta är i regel den vanligaste typen av företagshemsidor idag.
En vanlig menystruktur kan se ut såhär:

  • Startsida med bildspel – kort presentation av företaget
  • Våra tjänster/produkter – beskrivning av vad företaget erbjuder
  • Om oss – Presentation av företagets medarbetar, affärsidé och historia.
  • Kontakt – Sida med kontaktformulär där nya potentiella kunder kan skicka en kontaktförfrågan till företag.

 

Webshop

webshopFör en webbshop är det självklart superviktigt att kunden direkt förstår hur sidan fungerar och hur man handlar. Därför kan det ibland vara riskabelt att skilja sig allt för mycket från mängden när det kommer till denna typ av hemsida. En typisk webbshop består av olika produktkategorier med produkter, och separata textsidor med information om företaget, köpevillkor och kontaktinformation. Till skillnad från andra typer av hemsidor är det med en webbshop mycket viktigare med säkerhet och att man fångar kundens förtroende från första stund. Med olika sigill och certifieringar som ”Trygg e-handel” och krypterad anslutning (SSL) ger man kunden en känsla av seriositet och trygghet.

En vanlig menystruktur för en webbshop:

  • Startsida med utvalda produkter
  • Produktkategorier
    • Produktsida med information om produkten
  • Varukorg
    • Gå till kassan – betala med kreditkort
  • Om företaget – textsida med info om butiken, historia m.m.
  • Köpe- och leveransvillkor – textsida med avtalsvillkor m.m.